Friday, June 17, 2011

lulisan sarjana pada usia 99 thn...!!!


REPUBLIKA.CO.ID,–Lebih baik terlambat daripada tidak sama sekali! Itu lah yang dialami seorang datuk di Oregon Amerika Syarikat yang berusia 99 tahun dan keluar dari perguruan tinggi tapi kini meraih gelaran sarjana.

“Saya cuma perlu waktu 80 tahun untuk menyelesaikan kuliah,” Leo Plass berlawak dalam satu wawancara dengan Reuters.

Atas desakan anak saudara lelaki itu, Eastern Oregon University, yang dulu bernama Eastern Oregon Normal School, memeriksa karya tulis Plass dan menyedari berdasarkan ketentuan yang diperbarui Plass memenuhi syarat untuk meraih gelaran sarjana dalam studi umum.

Plass, yang meninggalkan perguruan tinggi untuk bekerja, telah banyak makan asam garam kehidupan.Kampus La Grand, Oregon, telah berkembang sejak Plass kuliah pada 1930-an.

“Mereka membawa saya keliling kampus . Semuanya sudah berubah,” katanya.

Warga Redmond, Oregon, itu yang berusia 100 tahun pada 3 Ogos, mengatakan dia tak memiliki rencana untuk terjun ke karier lain dengan gelar barunya.

Ia mengatakan ia tak menyesal kerana meninggalkan perguruan tinggi untuk bekerja. “Saya mendapat wang dua kali lebih banyak. Saya benar-benar senang kerana melakukannya. Itu benar-benar bagus buat saya.”

No comments:

Post a Comment